Naar boven
Sport050 logo
Hèt platform voor bewegend Groningen
Zoeken
Uitgebreid zoeken

Margot Boer

De NOC*NSF heeft een aantal landelijke sportpromotors die zich verbinden aan de Nationale Sportweek. In Groningen zijn wij ontzettend trots op onze lokale sportpromotors. Hieronder stellen we één van onze sportpromotors aan je voor, namelijk Margot Boer.

Wie ben je?
Ik ben Margot Boer, voormalig topschaatster en Eventmanager bij Medicc Sports International.

Welke sport(en) deed je vroeger als kind?
Ik begon op mijn 3de met Shorttrack, vanaf mijn 6e jaar kwam daar tennis en ballet bij en een jaar later voegde ik daar nog langebaanschaatsen aan toe.

Wie is jouw grote voorbeeld?
Pete Sampras de tennisser was mijn grote voorbeeld, omdat hij jaren aan de top heeft gestaan en overkwam als een heel rustig en bescheiden persoon die ontzettend mooi kon tennissen. In het schaatsen wilde ik vroeger net zo goed worden als Anni Friesinger, maar toen ik tegen haar moest strijden wilde ik natuurlijk nog sneller zijn dan haar.

Waarom heb je uiteindelijk voor schaatsen gekozen?
Ik vond de snelheid die je op het ijs ontwikkelt erg fijn om te voelen, en ik had een goed gevoel voor de schaatstechniek. Het was uiteindelijk de keuze tussen tennis of langebaanschaatsen. De sfeer en mijn talent op de ijsbaan gaf voor mij uiteindelijk de doorslag om voor het schaatsen te kiezen.

Hoe oud was je toen je met schaatsen begon?
3 jaar, Ik begon op mijn dubbele ijzertjes achter op de sloot toen er nog natuurijs lag in Nederland

Hoeveel uur per week besteed je aan sport?
In mijn topsporttijd sportte ik meer dan 35 uur per week, nu ik gestopt ben is dat aanzienlijk minder doordat mijn werk en sociale leven ook veel tijd nodig heeft. Ik probeer nu tussen de 5 en 10 uur per week aan sport te besteden.

Wat is je grootste sportieve prestatie?
Daar waar mijn droom uitkwam met twee Olympische medailles op de Olympische Spelen in Sochi 2014. Ik mocht onverwacht zowel op de 500 meter en de 1000 meter het Olympische podium beklimmen.

Heb je een vast ritueel voordat je aan de wedstrijd begint? Zo ja wat?
Ik had altijd een vaste warming up, op de minuut uitgerekend wanneer ik ging warmlopen, stretchen, sprongen en inrijden op het ijs. Daarnaast deed ik altijd eerst mijn linker schaats aan en dan de rechter en had ik per afstand een bepaald shirtje dat ik aan moest doen onder mijn pak.

Wat eet je het liefst na een zware wedstrijd of toernooi?
Na een toernooi in Nederland of in het buitenland at ik het liefst weer Hollandse pot als ik thuis of terug was in het hotel. Tussen mijn afstanden door at ik het liefst een bruine boterham met roomboter en pure vlokken, zonder de korstjes.

Wie zijn belangrijk voor je (geweest) in je sportcarrière?
Dat zijn heel veel mensen geweest, van mijn familie, vrienden, buren, teamgenoten, trainers, sponsoren, medische team tot aan de media en de schaatsfans.

Waarom is sport zo belangrijk voor jou?
Ik kon mijn energie er in kwijt, voelde mij heel fit, leerde mijzelf heel goed kennen en kon elke dag bezig zijn om mijzelf te verbeteren. Sporten geeft mij een voldaan gevoel, dat je ergens hard voor traint en aan jezelf werkt en je dagelijks je vooruitgang daarin kunt meten. 

Wat zijn je hobby’s?
Ik doe graag allerlei soorten puzzels en vind het leuk om naar de bioscoop te gaan of om met vrienden samen te sporten, te borrelen of uit eten te gaan.

Ik ben sportpromotor van de Nationale Sportweek Groningen, omdat?
...ik mijn passie voor sport graag deel met anderen, en hoop dat ik een steentje bij kan dragen aan het feit dat mensen op alle niveaus gaan sporten en plezier beleven aan hun sport. 

Benieuwd naar de andere sportpromotors in Groningen? Bekijk ze hier.

#NSW2019

#BeActive

#sportdoetietsmetje