Naar boven
Sport050 logo
Hèt platform voor bewegend Groningen
Zoeken
Uitgebreid zoeken

Een gezonde leefstijl

Door de coronacrisis zijn veel mensen ‘gedwongen’ thuis te werken en ook in groepsverband sporten is (nog) niet voor iedereen mogelijk. We zitten dus meer binnen en dat is niet altijd bevorderlijk voor een gezonde leefstijl. Helemaal als het ook nog eens leidt tot extra ‘coronakilo’s’. Daarom vroegen we voedingsexpert Martine Bos naar handige tips om straks toch weer fit de zomer in te gaan.

Martine Bos is diëtist, leefstijlcoach en manager van Previtas Nederland en is als hoofdinstructeur praktijkonderwijs verbonden aan de Academie voor Gezondheidsstudies van de Hanzehogeschool Groningen. Op de Hanze is zij eveneens betrokken bij de modules multidisciplinaire coaching voor sporters, waarbij wordt samengewerkt met de opleiding fysiotherapie.

Kans
Martine weet dat het in deze tijden voor veel Groningers best lastig is om voldoende te bewegen en gezond eten. Toch is het wel van belang daar voldoende aandacht aan te besteden. “Zeker nu. En als je beseft wat een ongezonde leefstijl allemaal met zich mee kan brengen, dan heb je nu de kans om te veranderen of iets nieuws te proberen. Dat hoeft niet rigoureus of met grote stappen. Kleine veranderingen helpen, ook in je eetpatroon.”

Energiegebruik
Het aanpassen van het eetpatroon kan heel eenvoudig. “Als je minder beweegt, omdat je bijvoorbeeld thuis werkt, ligt je energiegebruik een stukje lager. Dit betekent ook dat je minder ‘brandstof’ nodig hebt. Handig is dus om je maaltijden iets kleiner te maken. Dus waar je normaal gesproken bijvoorbeeld vier boterhammen eet, kun je er nu drie of twee nemen. Waar ook veel winst te behalen valt is op de tussendoortjes. Dit geldt ook voor de zogenaamde ‘gezonde’ reepjes. Laat die nu even links liggen.”

Werkt echt!
Een goede tip is om structuur en ritme in de dag te houden. “Ook als je thuis werkt. “Daarmee volg je je biologische klok waardoor je ook sterker bent om verleidingen te weerstaan die in je kast liggen. En probeer ’s ochtends alvast de dingen klaar te zetten die je normaal gesproken meeneemt naar je werk. Dus je lunch, je bakje fruit en leg een banaan op je bureau. Dit ‘mealpreppen’ werkt echt.”

Tijd
Daarnaast biedt thuiswerken ook een kans eens iets anders klaar te maken voor de lunch. “Ga in plaats van de standaard boterhammen bijvoorbeeld eens voor een salade of een omelet met groente. Daar zitten minder calorieën in en het is gemakkelijk te bereiden. Zeker als je thuis werkt, heb je daar nu meer tijd voor. En door te variëren, wordt zo’n lunch ook een leuk moment van de dag.”   

Jongeren
Dit geldt ook voor jongeren. “Wat ik veel van jongeren hoor, is dat ze op social media allerlei fitgirls en topbloggers volgen die de meest fantastische maaltijden bereiden. Maar als jij naar school gaat en een druk sport- en sociaal leven hebt, dan is er weinig tijd om dat superfood klaar te maken. Die tijd is er nu wel en dat biedt ook kansen om te variëren in maaltijden en iets nieuws uit te proberen.”

Bewegen
Wat betreft bewegen is de tip van Martine om lekker naar buiten te gaan. “De openbare sportplekken in Groningen bieden veel mogelijkheden. Daar wordt ook veel gebruik van gemaakt. Overdag kun je ook het een en ander combineren. Bijvoorbeeld door een lunchwandeling te maken. Of ga een stukje wandelen tijdens het bellen. Een telefonisch overleg hoef je niet altijd op je bureaustoel doen. Er zijn dus heel veel gemakkelijke manieren om in beweging te blijven.”

Sport050-krant
Na wekenlange quarantaine wordt er weer volop gesport in de gemeente Groningen. Dat lees je in onze nieuwsbrief, maar ook in de Sport050 krant die weer huis aan huis is bezorgd in de gemeente. Een krant boordevol leuke informatie over buiten sporten, bewegen en een gezonde levensstijl. Buiten sporten en bewegen was nog nooit zó lekker!

Zie onze speciale Coronapagina voor de wijzigingen en laatste updates.