Naar boven
Sport050 logo
Hèt platform voor bewegend Groningen
Zoeken
Uitgebreid zoeken

Sportieve voornemens: eetwissels

Deze maand delen Eyelien (diëtist) en Merel (leefstijl expert) van Sport050 elke week een paar eenvoudige tips die je direct kan toepassen om jouw sportieve en gezondere voornemens wél vol te houden.

Een gezond eetpatroon bestaat uit 5-7 eetmomenten per dag; ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondmaaltijd, tussendoortje. Als je een actief beroep hebt of als je sport kan je een extra tussendoortje toevoegen.

Om ervoor te zorgen dat je over de hele dag voldoende energie hebt is het belangrijk om je lijf niet te vullen maar te voeden.

Je kent ze misschien wel de “eetwissels”. Een eenvoudige manier om voedzamere keuzes te maken in je eetpatroon. Start met 1 eetwissel op je dag bijv. in je ontbijt en houd dat een week vol. Gaat dat goed? Kies dan een 2de eetwissel bijv. je tussendoortje in de ochtend.

5 eetwissels voor een gezonder eetpatroon:

  1. Kies voor volkoren producten i.p.v. wit- of tarweproducten. Bijv. volkorenbrood, volkoren pap of havermout bij je ontbijt. Hierdoor krijg je meer vezels binnen waardoor je je sneller en langer verzadigd voelt na een maaltijd. Heb je weinig tijd? Zet s avonds een kommetje met melk en havermout in de koelkast. We noemen dit ook wel “overnight oats”.  Voeg s morgens nog wat vers fruit en/of noten toe en je hebt een heerlijk en voedzaam ontbijt.
  2. Vervang iedere dag 1 tussendoortje voor snackgroenten of fruit i.p.v. een plak ontbijtkoek of ander koekje. Heb je wel eens wat snackwortelen en paprika geprobeerd met een houmous dip? Echt een aanrader ook voor bij een borrelplank!
  3. Vervang vlees 1x per week voor bonen. Maak een lekkere salade met kidneybonen of voeg cannelloni bonen toe aan je pasta of stamppot. Bonen zitten bomvol vezels en bouwstoffen.
  4. Vervang je wijntje of biertje met alcohol eens voor een alcohol vrije variant. Het kost ons lichaam veel energie om alcohol af te breken. Minder alcohol en variëren met alcoholvrije dranken is een stuk gezonder.
  5. Kies i.p.v. zoet beleg voor hartig beleg. Maak een lekkere sandwich van ei, sla en een tomaatje. Of leg wat plakjes komkommer op je broodje kaas. Zo kom je sneller aan je 300 gram groenten per dag.

Wil je graag begeleiding van één van ons bij een gezonder eetpatroon? De hele maand januari kan je met 10% korting starten met het Fit050 programma. Wil je starten of meer informatie stuur dan een mail naar info@sport050.nl

Zet ‘m op!

Groeten,

Eyelien en Merel