Naar boven
Sport050 logo
Hèt platform voor bewegend Groningen
Zoeken
Uitgebreid zoeken

Zwemles thuis oefenen

Zwemles oefeningen thuis

Helaas kunnen we nu niet naar zwemles omdat de zwembaden gesloten zijn vanwege de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Maar thuis kunnen we natuurlijk wel oefenen. Op deze pagina vind je leuke activiteiten die je kunt gaan doen. Voor sommige oefeningen heb je een douche, bad, grote teil of opblaasbadje in de badkamer nodig. Andere oefeningen kun je gewoon droog oefenen. We hebben op ons YouTube kanaal Coronactief zwemles  ook een paar leuke filmpjes staan. 

Watergewenningsoefeningen

Snoephappen

Leg verpakte snoepjes in een grote bak met water en probeer die te pakken met je mond. Doe steeds wat meer water in de bak om het moeilijker te maken. liggen verpakte snoepjes leggen die je op kunt happen met je mond. Steeds een beetje water er bij doen en weer proberen. Je kind leert hierdoor met de mond/gezicht in het water gaan. 

Regendouche

Door deze oefenening leert je kind water verdagen op het gezicht.

  • Ga onder de douche staan en laat je gezicht lekker nat  regenen, eerst zachte regen en steeds hardere regen. Begin met je haar, dan je oren, kin, mond, neus, ogen, hele gezicht en dan hele hoofd. Dit mag nog met de ogen dicht.
  • Doe nu dezelfde oefeningen, maar met je ogen open. 
  • Ga lekker zingen: Het regent, het regent...

Onder water gaan

Gebruik hier voor je bad en doe daar dan geen badschuim in, omdat dit in de ogen kan gaan prikken. In plaats van een bad, kun je hier ook een grote teil voor gebruiken of een opblaasbadje in de badkamer. Doe steeds één voor één,  een deel van je lichaam onder water. Begin gemakkelijk met voeten, benen, buik, armen en schouders. Dan ga je naar je hoofd, waarbij je begint met je oren, kin, puntje van de neus, mond, gezicht en hoofd. Als allerlaatste probeer je je hele lichaam onder water te houden. 

Blazen in het water

Deze oefening kun je met een bak water doen maar ook heel goed in bad. Met badschuim krijg je ook mooie bellen. 

Ga met je mond bellen blazen in het water; inademen, je mond in het water doen en dan onder water blazen; zachtjes. Doe verschillende variaties zoals: hard blazen, als een motorboot met veel lawaai, als een fluisterbootje zacht geluid maken. Een andere variatie is met badeendjes. Probeer deze zo ver mogelijk weg te blazen; hoe ver kun je in 1x blazen Je kunt dit ook  in wedstrijdvorm met anderen doen.Wie kan het hardst blazen en blaast de bad eend naar de helft van de ander. 

De Walvis nadoen

Doe deze oefening in bad of in het zwembadje. Neem een hap water in je mond en probeer deze zo ver mogelijk te blazen. Hier kun je ook verschillende variaties doen; zo ver mogelijk, zo hoog mogelijk of een wedstrijdje met z'n tweeën

Drijven op de buik

Deze oefening moet je in bad doen of een zwembadje wat groot genoeg is om in te liggen. Het water in het bad moet zo diep zijn dat je met je handen nog bij de bodem van het bad kun. Ga op je handen, op je buik liggen met je benen naar achteren. Doe nu de volgende oefeningen

  • Doe  één voor één je oren, kin, haren, puntje van je neus, je neus, mond, gezicht in het water terwijl je zo ligt.
  • til één voor één je handen van de bodem
  • Beide handen tegelijk, langzaam van de bodem optillen, steeds langer. Hoe veel tellen kan je zo blijven liggen?  

Drijven op de rug

Doe deze oefeningen in bad of in het zwembadje. Ga op je rug liggen waarbij je op je handen steunt. Het water in het bad moet hiervoor niet te diep staan. De benen strek je uit. Doe de volgende oefeningen.

  • Doe eerst je haren en daarom oren om en om je oren in het water. Daarna je oren tegelijk in het water doen. Kijk omhoog en doe ook je kin omhoog. 
  • Probeer om en om je handen van de bodem optillen. 
  • Probeer nu beide handen tegelijk van de bodem optillen, steeds langer. Hoe veel tellen kan je zo blijven liggen?
  • Probeer nu ook te trappelen met je benen lang en recht.

Onder water kijken

Probeer je ogen onder water open te doen.

  • Laat nu allemaal  spulletjes in bad zinken en bekijk hoe ze er onder water uitzien. Kun je de vormen en kleuren goed zien?
  • Steek onder water een aantal vingers op onder water en kijk hoeveel dit er zijn. 
  • Geeft nu de opdracht  om eerst een bepaalde kleur voorwerp te pakken. 

Adem inhouden 

Houd je adem in. Beging eerst bij 5 tellen en daarna 10 en ga zo door tot 20 tellen. Doe dit bijvoorbeeld iedere avond bij het avond eten.  Hoe vaker je oefetn , hoe makkelijker het gaat. Deze oefening helpt je straks om je adem in te houden bij het gat zwemmen. 

  • Je kunt er ook een wedstrijdje van maken, wie dit het langst kan.
  • Een stapje verder is het oefenen in een afwasteiltje of in bad.