Naar boven
Sport050 logo
Hèt platform voor bewegend Groningen
Zoeken
Uitgebreid zoeken

Ben jij een ectomorf, endomorf en mesomorf?

In onze eerdere artikelen hebben we (Eyelien diëtist en Merel leefstijlexpert) je tips gegeven voor een gezond en gevarieerd eetpatroon als je regelmatig beweegt of sport. Een vraag die ons veel gesteld wordt is “Ik heb alles al geprobeerd maar het lukt me niet die laatste paar kilo kwijt?” Van Sonja Bakker, het Keto-dieet en het ideale dieet van je buurvrouw. Je hebt alles al geprobeerd en toch gaan die laatste kilo’s er maar niet af. Wist je dat het ideale dieet voor elk lichaamstype anders is?

Ectomorf, endomorf of mesomorf
De Amerikaanse psycholoog William Herbert Sheldon stelde dat er 3 soorten lichaamstypen zijn: ectomorf, endomorf en mesomorf. Ieder type heeft een eigen behoefte en dus ook een eigen aanpak om jouw ideale gewicht te behalen. Lees hieronder hoe dat zit.

Wil je na het lezen van dit artikel graag begeleiding van één van ons bij een gezonder eetpatroon of afvallen? Voor een gratis kennismaking of voor meer informatie stuur dan een mail naar info@sport050.nl.

Ectomorf (bekend als slank of “plank” type)

Een van de belangrijkste kenmerken van dit type lichaam is dat het dun is. Mensen met dit type hebben vaak moeite om op gewicht te blijven of aan te komen.

De ectomorf heeft over het algemeen weinig vet, daarentegen is het moeilijk om spiermassa te krijgen.

Aanbevolen voedingsmiddelen
Als je dit lichaamstype hebt, is het belangrijk dat je de volgende voedingsmiddelen in je dieet opneemt:

- Groenten
- Mager vlees zoals kalkoen of kip
- Volle zuivel en eieren
- Groenten en fruit, bijvoorbeeld avocado
- Noten zoals walnoten en amandelen
- Olijfolie
- Granen

Lichaamsbeweging
Bij voorkeur bewegen en sporten gericht op spiermassa ontwikkelen. Het liefst hypertrofie training; veel kilo’s en weinig herhalingen.

Mesomorf (bekend als ‘atletisch”)

Mensen met een mesomorf lichaam is van nature gespierd en heeft een ‘normale’ lichaamsbouw. De mesomorf kan makkelijk aankomen en afvallen in gewicht.

Aanbevolen voedingsmiddelen
Als je dit lichaamstype hebt, is het belangrijk dat je de volgende voedingsmiddelen in je dieet opneemt:

- Fruit en groenten
- Mager vlees, bijvoorbeeld kalkoen of kip
- Vetarme zuivel
- Noten en zaden, zoals amandelen en pompoenpitten
- Volkoren granen en peulvruchten

Let er als mesomorf op dat je niet te vaak ongezond eet, ongemerkt kunnen er snel wat pondjes aankomen.

Lichaamsbeweging
Regelmatig bewegen is van belang. 2 tot 3 keer per week een cardiovasculaire training. Denk aan fietsen, hardlopen, aerobics of zwemmen. Daarnaast 1 keer per week een krachttraining zoals Body Pump of Bootcamp is ideaal voor de mesomorf.

Endomorf (bekend als “ronder, peer of appel”)

De endomorf is van nature ronder gebouwd en is bedeeld met meer vetmassa. Voor een endomorf is het knap lastig om gewicht te verliezen en makkelijk om aan te komen. Het grote voordeel is dat je als endomorf ook snel spiermassa kan ontwikkelen. Een extreem gezond eetpatroon en regelmatige lichaamsbeweging + krachttraining is aan te raden.

Aanbevolen voedingsmiddelen
Als endomorf is het raadzaam om te starten met een groot ontbijt. Eet 6x per dag kleinere maaltijden om je stofwisseling actief te houden. Probeer daarnaast veel water te drinken. Vermijd junkfood en let op je zout inname.

- Gezonde vetten, zoals olijfolie en avocado
- Groenten en fruit die rijk zijn aan water, zoals komkommer en appel
- Volkoren granen
- Mager vlees en vis, zoals kalkoen en tonijn

Lichaamsbeweging
Voor een endomorf is dagelijks een half uur tot uur matig intensief bewegen aan te raden. Op die manier verhoog je je verbranding. Wissel conditie en krachttraining af. Krachttraining gaat de endomorf vaak makkelijker af. Bovendien verbrand iedere kilo spiermassa 100 calorieën extra!

Het is niet altijd gemakkelijk om ons lichaamstype te herkennen, omdat we vaak kenmerken van twee of meer types tegelijk hebben. Maar over het algemeen zal er 1 type overheersen. Wil je advies of begeleiding bij het vinden van jouw ideale leefstijl of dieet? Maak vrijblijvend een afspraak met één van ons via info@sport050.nl.

We wensen jullie een fijne zomer. En vergeet niet, échte schoonheid zit van binnen.

Eyelien (dietist) en Merel (leefstijlexpert)