Vitaliteitscampus: vliegwiel voor een vitale regio

Sport050
Nieuws
Vitaliteitscampus: vliegwiel voor een vitale regio

Vitaliteitscampus: vliegwiel voor een vitale regio

Een regio waar mensen hun eigen leefstijl positief weten te beïnvloeden. En waar mbo-professionals worden opgeleid die daaraan een waardevolle bijdrage leveren. Dat is in het kort de bedoeling van de Vitaliteitscampus.

Bij een campus denk je misschien aan een fysieke plek. Dat is de Vitaliteitscampus vooralsnog niet. Wél een programma vol initiatieven voor een vitale regio. Doel is, zegt Kim Noteltiers van de campus, om de innovatiekracht van beroepsonderwijs en maatschappelijke partners optimaal te gebruiken voor een gezondere en leefbare regio. In 2021 zijn ze begonnen. Ondertussen zijn zo’n dertig maatschappelijke instellingen, onderwijsinstellingen, bedrijven en andere partners aangesloten bij de campus. Het Alfa-college is kartrekker.

Laatste inzichten
Drie thema’s staan centraal. Noteltiers: ‘Je kunt ze zien als een matroesjkapoppetje.’ Het eerste thema is de toekomstige mbo-professional. Door aandacht te hebben voor algemene en beroepsspecifieke vitaliteitvaardigheden hopen we dat de mbo-professional vitaal en veerkrachtig aan het werk gaat en aan het werk blijft.’ Het tweede thema is: Bijdragen aan vitaliteit vanuit je beroep. ‘Hierbij worden huidige en toekomstige professionals uitgedaagd om volgens de laatste inzichten van betekenis te zijn voor de gezondheid van hun deelnemer, patiënt of cliënt.’ Het derde thema is ‘wijkgericht werken aan vitaliteit’. ‘Daarbij ontdekken (toekomstige) professionals wat werkt en wat niet en hoe ze elkaar kunnen versterken.’

Zitballen
Noteltiers: ‘We ontwikkelen onderwijs en professionaliseren docenten en werkveld op het gebied van positieve gezondheid en beroepsvitaliteit. Wij nemen niet het onderwijs over, maar stimuleren innovatie, verbinding met de omgeving en een onderzoekende houding.’ Daarnaast vindt praktijkgericht onderzoek plaats. ‘Zo onderzochten we of we een lokaal anders kunnen inrichten, met hoog-laagtafels, deskbikes en zitballen, zodat jongeren minder stilzitten op een schooldag. Deze kennis hopen we voor de hele regio beschikbaar te maken.’ Gevraagd naar concrete voorbeelden vertelt Noteltiers dat de Gemeente Groningen de Vitaliteitscampus opdracht gaf voor veertig scholen skillsboxen vol beweegmateriaal te realiseren. Hiervoor werd samen met FC Groningen, volleybalclub Lycurgus, de Hanzehogeschool en Huis voor de Sport Groningen een pleinmethode ontwikkeld. Groepsleerkrachten en onderwijsassistenten werden getraind om met de spullen te werken. Noteltiers: ‘Deze nieuwste kennis wordt natuurlijk ook direct toegevoegd aan de relevante opleidingen, bijvoorbeeld die voor onderwijsassistent, medewerker kinderopvang en buurtsportcoach.’

Betaalbaarder zorg
Ander voorbeeld uit de koker van de campus is de tienweekse leefstijlinterventie ‘Fit in de wijk’, ook weer door ontwikkeld door verschillende partners. ‘Studenten draaiden mee met de leefstijlcoaches die het uitvoerden en zo deden we onderzoek naar de vaardigheden die een mbo-leefstijlcoach zou moeten hebben.’ Fit in de wijk ligt op de plank te wachten op nieuwe partijen die ermee aan de slag willen. Noteltiers vindt het geweldig dat verzekeraars belangstelling hebben getoond.

Kim Noteltiers